Annonce

Réduire
Aucune annonce.

Les écoles privées low cost: pourquoi pas au Maroc

Réduire
X
 
  • Filtre
  • Heure
  • Afficher
Tout nettoyer
nouveaux messages

  • Les écoles privées low cost: pourquoi pas au Maroc

    Les écoles privées low cost: pourquoi pas au Maroc

    *Elles existent au Ghana, au Kenya, en Ouganda, en Afrique du sud, en Inde,…. Appelée «Bridges international», cette nouvelle méthode d'apprentissage sera-t-elle élargie au Maroc ?! The Economist consacre, cette semaine, un large dossier au thème de l’éducation en Afrique mais aussi dans le monde. Constat de l’hebdomadaire britannique : là où les pouvoirs publics sont absents, le privé tente de remplir le vide. Défi : il faudrait que cela ne sa fasse pas dans l’anarchie et l’irresponsabilité. Sans surprise le Maroc revient régulièrement dans ce dossier comme souvent dans les études sur l’éducation.

    The Economist note que «seuls 8% des enfants marocains ne terminent pas les quatre premières années du primaire, moins de 40% d’entre eux sachant correctement lire» au terme de leurs études primaires. En substance, le Maroc fait ce qu’il faut pour éviter l’abandon scolaire mais il ne fait pas grand-chose pour que l’école serve à quelque chose de plus qu’une «garderie».

    *Maroc, Ouganda, Kenya*
    Constat aggravant : les performances du Maroc sont inférieures à celle d’un pays tel l’Ouganda.

    Du côté de Kampala, beaucoup moins d’enfants vont à l’école primaire pendant quatre ans, 58%, mais 80% de ceux qui y vont savent lire avant de passer au collège. Au Kenya, 23% des gamins ne font pas leurs quatre années du primaire, mais parmi ceux qui les font 85% savent lire avant de passer au collège.

    The Economist traite de l’Afrique et compare avec le Pakistan où l’on retrouve les mêmes maux et bien sûr les Pays-Bas, les Etats-Unis et l’Allemagne ou le Chili. Si on oublie les trois premiers parce qu’ils ont pris un peu trop d’avance, le cas du Chili est intéressant. Outre le fait que ce pays semble avoir équilibré son système éducatif, il réalise des performances économiques et sociales très honorables. Le Chili n’a pas négligé son système d’enseignement public tout en subventionnant les frais de scolarité des enfants méritants. Si une famille n’a pas assez d’argent pour payer une université d’élite à son rejeton, on remplit un dossier et on postule.

    L’avantage du Chili est qu’il est l’un des pays les moins corrompus d’Amérique latine –rien à voir avec le Mexique, le Brésil ou le Venezuela- et du monde. Le Chili avec ses 18 millions d’habitants dispose aujourd’hui du plus haut revenu par habitant à parité de pouvoir d’achat en Amérique latine. Et contrairement au Mexique ou au Venezuela il n’a pas de pétrole mais a une haute administration qui fait son travail. En revenant au pouvoir en 2014, l’une des premières réformes lancées par la présidente Michelle Bachelet a été d’affiner le système de bourse pour les bacheliers méritants qui souhaitaient s’inscrire dans les meilleures écoles du pays.

    Lorsque l’on sait que l’on paie et que les résultats sont au bout du chemin … *Une administration compétente et propre reste la clé* Le vide que crée le secteur public dans l’éducation et que le privé tente de remplir n’est cependant pas sans risque. Car le plus souvent, note The Economist, «il y a absence de contrôle sur l’aspect pédagogique mais pléthore de contrôles purement bureaucratiques aux niveaux local et central».

    The Economist cite des maux de l’éducation publique et de l’éducation privée bien connus des Marocains : des enseignants du privé souvent absents car ils sont parfois en train de donner des cours … dans le privé ; des écoles privées où la triche est tolérée car … les parents ont payé pour que leurs gamins aient un diplôme, des institutions publiques où les syndicats, qui ne veulent rien changer, veulent le moins de contrôles possibles et le moins de nouvelles technologies et de nouvelles méthodes possibles. De part, le monde, et notamment en Afrique, des expériences se font jour notamment celle de "Bridges international academies".

    *Nouvelles expériences*
    Développée par les patrons de Facebook et de Microsoft, la méthode "Bridges international" est en cours d’évaluation. Le savoir et l’alphabétisation constitue les meilleures armes contre le sous-développement et les retards pris par l’Afrique. Pour son démarrage Bridges consiste à financer la construction d’écoles low-cost, sans fioritures mais avec des tables, un vrai toit, des toilettes propres et une méthode pédagogique low-cost également. Les leçons sont contenues dans un ordinateur mis à la disposition de l’enseignant et transmises sur un écran. La prochaine étape sera de doter un maximum de gamins d’ordinateurs.

    Ces écoles existent déjà au Ghana, au Kenya, en Ouganda, en Afrique du sud, en Inde, au Nigéria et aux Philippines. Personne n’a encore pensé à inviter Mark Zukerberg et Bill Gates au Maroc. A l’heure de la mondialisation et des accords de libre-échange, inviter ces deux-là et prendre leur avis ne serait pas du luxe. L’échange de toute bonne pratique est la clé du succès en tout domaine. Lors de sa présentation de la «vision stratégique 2015-2030» en mai dernier, Omar Azziman avait parlé de «politiques de ruptures et de changements». Il a cité la généralisation de l’enseignement préscolaire obligatoire, rétablir et «rendre l’école interactive», notamment. Repenser les métiers de l’enseignement et les méthodes pédagogiques figurent également parmi ses projets ainsi que l’intégration des élèves dans la société de la citoyenneté et de la démocratie, dans l’économie et le marché du travail ». Des millions de Marocains attendent impatiemment la mise en place de cette tratégie.

    Medias24
    4 Aout 2015
    Dernière modification par jawzia, 05 août 2015, 17h38.

  • #2
    L'article original de "The economist"

    Learning unleashed : Where governments are failing to provide youngsters with a decent education, the private sector is stepping in

    Aug 1st 2015 | DELHI, ISLAMABAD, LAGOS AND MEXICO CITY

    THE Ken Ade Private School is not much to look at. Its classrooms are corrugated tin shacks scattered through the stinking streets of Makoko, Lagos’s best-known slum, two grades to a room. The windows are glassless; the light sockets without bulbs. The ceiling fans are still. But by mid-morning deafening chants rise above the mess, as teachers lead gingham-clad pupils in educational games and dance. Chalk-boards spell out the A-B-Cs for the day. A smart, two-storey government school looms over its ramshackle private neighbour. Its children sit twiddling their thumbs. The teachers have not shown up.

    Recent estimates put the number of low-cost private schools in Lagos, Nigeria’s commercial capital, as high as 18,000. Hundreds more open each year. Fees average around 7,000 naira ($35) per term, and can be as low as 3,000 naira. By comparison, in 2010-11 the city had just 1,600 government schools. Some districts, including the “floating” half of Makoko, where wooden shacks stand on stilts above the water, contain not a single one.

    In the developed world private schools charge high fees and teach the elite. But Ken Ade is more typical of the sector, not just in Nigeria but worldwide. In 2010 there were an estimated 1m private schools in the developing world. Some are run by charities and churches, or rely on state subsidies. But the fastest-growing group are small low-cost schools, run by entrepreneurs in poor areas, that cater to those living on less than $2 a day.



    Private schools enroll a much bigger share of primary-school pupils in poor countries than in rich ones: a fifth, according to data compiled from official sources, up from a tenth two decades ago (see chart 1). Since they are often unregistered, this is sure to be an underestimate. A school census in Lagos in 2010-11, for example, found four times as many private schools as in government records. UNESCO, the UN agency responsible for education, estimates that half of all spending on education in poor countries comes out of parents’ pockets (see chart 2). In rich countries the share is much lower.

    One reason for the developing world’s boom in private education is that aspirational parents are increasingly seeking alternatives to dismal state schools. In south and west Asian countries half of children who have finished four years of school cannot read at the minimum expected standard (see chart 3). In Africa the share is a third. In 2012 Kaushik Basu, now at the World Bank but then an adviser to India’s government, argued that India’s rapidly rising literacy rate was mostly propelled by parents spending on education to help their children get ahead. “Ordinary people realised that, in a more globalised economy, they could gain quickly if they were better educated,” he said.

    Many poor countries have failed to build enough schools or train enough teachers to keep up with the growth in their populations. Half have more than 50 school-age children per qualified teacher. And though quite a few dedicate a big share of their government budgets to education, this is from a low tax base. Some money is siphoned off in scams such as salaries for teachers who have moved or died, or funding for non-existent schools. Since 2009 Sierra Leone has struck 6,000 fake teachers off its payroll by checking identities before paying salaries. A national survey in Pakistan recently found that over 8,000 state schools did not actually exist.

    State schools are often plagued by teacher strikes and absenteeism. In a slum in eastern Delhi where migrants from north-east India cluster, pupils split their days between lessons in small private schools in abandoned warehouses that charge 80-150 rupees ($1.25-2.35) a month, and a free government school around the corner, which supplies cooked midday meals and a few books, but little teaching. When researchers visited rural schools in India in 2010 they found that a quarter of teachers were absent.

    A study by the World Bank found that teachers in state-run primary schools in some African countries were absent 15-25% of the time. “The public teachers don’t feel obligated coming to school,” says Emmanuel Essien, a driver who hustles day and night to send his youngsters to a private school in Alimosho, a suburb of Lagos. “If they come, they might just tell the student to go hawking. They tell you that your children have to attend an extra class, or buy an extra book, just so they can make money in their own pocket.”
    Privatising Parnassus



    Given the choice between a free state school where little teaching happens and a private school where their children might actually learn something, parents who can scrape together the fees will plump for the latter. In a properly functioning market, the need to attract their custom would unleash competition and over time improve quality for all. But as a paper by Tahir Andrabi, Jishnu Das and Asim Ijaz Khwaja published by the World Bank explains, market failures can stop that happening. Choosing a private school can be a perfectly rational personal choice, but have only a limited effect on overall results.

    One such failure is that parents often lack objective information about standards. Countries where state schools are weak rarely have trustworthy national exam systems. To attract clients, private schools may exaggerate their performance by marking generously. Mr Essien says he has taken to testing his children himself to cross-check their progress. Though paying customers like him can hold private-school teachers to account, making them more likely to turn up and try hard, good teachers cannot be conjured out of thin air.

    Matters are further complicated by the fact that education is to a great extent a “positional good”: the aim is to get a job or university place, for which it is enough to beat the other candidates, rather than reach the highest possible absolute standard. Especially in rural areas where there is unlikely to be much choice, being just a bit better than public schools is enough to keep the clients coming, says Joanna Harma of the Centre for International Education at the University of Sussex. And sheltered from market forces, those public schools have no incentive to improve.




    That means school choice can “sort” children into different types of schools: the most informed and committed parents colonise the better ones, which may then rely on their reputations to keep their position in the pecking order. Research from several parts of Africa and south Asia finds that children in low-cost private schools are from families that are better-off, get more help from parents with homework and have spent more time in pre-school. A round-up of research, much of it from south Asia, found that their pupils did better in assessments, though often only in some subjects. In the few studies that accounted for differences in family background and so on, their lead shrank.

    Chile’s voucher scheme, which started in 1981 under the dictatorship of General Augusto Pinochet, aimed to enable poor students to move from bad public schools to good private ones and to raise standards by generating competition between the two. Today 38% of pupils are in state schools, 53% in private ones that accept vouchers and 7% in elite institutions that charge full fees. In the 1990s a post-Pinochet centre-left government allowed subsidised schools to charge top-up fees. They can also select their pupils by ability.
    Dernière modification par jawzia, 05 août 2015, 17h47.

    Commentaire


    • #3
      Chile does better than any other Latin American country in PISA, an international assessment of 15-year-olds in literacy, mathematics and science, suggesting a positive overall effect. But that is hardly a ringing endorsement: all the region’s countries come in the bottom third globally. And once the relatively privileged background of private-school pupils is taken into account, says Emiliana Vegas of the Inter-American Development Bank, state schools do better, especially since they serve the hardest-to-teach children.

      Where private schools trounce state ones is in cost-effectiveness. A recent study in the Indian state of Andhra Pradesh gave vouchers for low-cost private schools to around 6,000 randomly chosen pupils. Four years later they were compared with applicants who did not receive the vouchers. Both groups did equally well in mathematics and Telugu, the local language. But private schools had spent less time on these subjects in order to make space in the curriculum for English and Hindi, in which their pupils did better. And spending on each pupil was only around a third that in the state sector. Lagos state spent at least $230 on each child it put through primary school between 2011 and 2013, public data suggest, around twice as much as a typical private school charges.
      Marks for effort

      A centre-left government in Chile is now unwinding Pinochet’s reforms. One of its changes is to bar for-profit schools from the voucher scheme. The new standard-bearer for market-based education reform is the Pakistani province of Punjab. Nationally, 25m children are out of school, and reformist politicians are turning to the private sector to expand capacity quickly and cheaply. To make the market work better, they are exploring ways to give parents more information about standards and to help successful schools grow.

      Authority over education is devolved to Pakistan’s four provinces, and Punjab’s energetic chief minister, Shahbaz Sharif, the brother of the prime minister, Nawaz, has decreed that the government will not build any of the new schools needed to achieve its 100% enrolment target for school-age children by 2018. Instead money is being funnelled to the private sector via the Punjab Education Foundation (PEF), an independent body with a focus on extremely poor families.

      One scheme helps entrepreneurs set up new schools, particularly in rural areas. Another gives vouchers to parents living in slums to send children who are not in school to PEF-approved institutions. All the places in some schools have also been bought up. Those schools cannot charge fees and must submit to monitoring and teacher training. Although the funding per pupil is less than half of what is spent by state schools, results are at least as good, says Aneela Salman, PEF’s managing director. “The private sector can be much more flexible about who it hires, and can set up schools quickly in rented buildings and hire teachers from the local community.”

      Crucially, the province is also improving oversight and working out how to inform parents about standards. It has dispatched 1,000 inspectors armed with tablet computers to conduct basic checks on whether schools are operating and staff and children are turning up. They have begun quizzing teachers, using questions from the exams they are meant to be teaching their pupils to pass. The early results, says one official grimly, are “not good”.

      In a joint study by the World Bank, Harvard University and Punjab’s government, parents in some villages were given report cards showing the test scores of their children and the average for schools nearby, both public and private. A year later participating villages had more children in school and their test scores in maths, English and Urdu were higher than in comparable villages where the cards were not distributed. The scheme was very cheap, and the improvement in results larger than that from some much pricier interventions, such as paying parents to send their children to school.

      PEF now educates 2m of Punjab’s 25m children, a share likely to grow by another million by 2018. Meanwhile the number of state schools has fallen by around 2,000 as some have been merged and others closed. Such a wholesale shift to private-sector provision would create a storm of protest in Britain, whose Department for International Development is backing Punjab’s reforms. But there are few signs of anxiety in a country where many parents aspire to send their children to a private school and the country’s recent Nobel laureate, the education activist Malala Yousafzai, is the daughter of a private-school owner.
      Schooling on tick

      NGOs and education activists often oppose the spread of private schools, sometimes because they fear the poorest will be left behind, but often because of ideology. In October Kishore Singh, the UN special rapporteur on the right to education, told the UN General Assembly that for-profit education “should not be allowed in order to safeguard the noble cause of education”. Others, seemingly more reasonably, demand greater oversight of the sector: in a resolution on July 1st the UN Human Rights Council urged countries to regulate and monitor private schools.

      But where governments are hostile to private schools, regulation is often a pretext to harass them. And many of the criteria commonly used, such as the quality of facilities, or teachers’ qualifications and pay, have been shown by research in several countries to have no bearing on a school’s effectiveness. In recent years many poor countries staffed state schools with unqualified teachers on temporary contracts, paying them much less than permanent staff. In India, Kenya, Pakistan and Mali their pupils learn at least as much as those taught by permanent teachers.

      Many small private schools do not try to get on any official register, knowing that they have no chance of succeeding, not least because of widespread corruption. A federal law from 2009 means that all private schools in India must be registered. This means satisfying onerous conditions, to which states have added their own. They must have access to playgrounds (immediately barring almost all those in urban slums), and qualified teachers who are paid salaries that match government-run schools. The state of Uttar Pradesh limits tuition-fee increases to 10% every three years. The main effect of this blizzard of bureaucracy has been to provide corrupt officials with a new excuse to seek bribes.

      The need to fly under the radar means that schools lack access to credit and cannot grow or reap economies of scale. One small study in rural India found that a quarter of private schools visited by researchers had closed down when they returned a year later. Some will have been sound businesses brought down by cash-flow problems, as parents with precarious, low-paid jobs struggled to pay the fees. Others will have been run by people with an enthusiasm for education, but no business acumen.

      Another study in Punjab shows how much the lack of credit hamstrings private schools. All those in some randomly selected villages were given a $500 grant and asked to submit proposals for using the money to improve, just as a bank might demand a business plan in return for a small loan. Audits a year later found that the grants had been entirely spent on school improvements and test scores had risen more than in a control group of villages.

      A promising development is the spread of low-cost for-profit school chains in big cities in Africa and south Asia. Some started by catering to better-off families and are now moving into the mass market. Their founders have more in common with the highly educated young enthusiasts who start charter schools in America than the owners of the single institutions that dominate the sector, says Julia Moffett of the Future of Learning Fund, which backs education entrepreneurs in Africa.

      Bridge International Academies, which runs around 400 primary schools in Kenya and Uganda, and plans to open more in Nigeria and India, is the biggest, with backers including Facebook’s chief executive, Mark Zuckerberg, and Bill Gates. Omega Schools has 38 institutions in Ghana. (Pearson, which owns 50% of The Economist, has stakes in both Bridge and Omega.) Low-cost chains with a dozen schools or fewer have recently been established in India, Nigeria, the Philippines and South Africa.

      Bridge’s cost-cutting strategies include using standardised buildings made of unfinished wooden beams, corrugated steel and iron mesh, and scripted lessons that teachers recite from hand-held computers linked to a central system. That saves on teacher training and monitoring. An independent evaluation is under way to find out whether such robo-teaching is better than the alternative—too often ill-educated teachers struggling through material they do not understand themselves. The potential of technology to transform education is unlikely to be realised in state institutions, where teachers and unions resist anything that might increase oversight or reduce the need for staff.

      Another trend, says Prachi Srivastava of the University of Ottawa, is the emergence of providers of auxiliary services for private schools, including curriculum development, science kits and school-management training. Credit facilities are also cropping up. The Indian School Finance Company, funded by Grey Ghost Ventures, an Atlanta-based impact investor, has expanded to six Indian states since it started in 2009. The IDP Rising Schools Programme, a small-loans programme in Ghana, also offers its clients teacher training. Private schooling may turn out to be good business for these firms and their investors—and, if governments allow it to flourish, for pupils, too.

      The Economist
      August, 2015
      Dernière modification par jawzia, 05 août 2015, 17h46.

      Commentaire


      • #4
        Aprés "open sky" voila "open school" les milles et une culbutes du libéralisme savage, meme les domaines regaliens y passe.

        Commentaire


        • #5
          Plus c'est pauvre, plus c'est privé !

          Dans les pays développés, on a tendance à faire confiance à l'école publique dotée de moyens adéquats. Dans les pays pauvres, les riches d'en haut envoient massivement leurs enfants dans les écoles privées pour faire du système éducatif, un système à deux vitesses.




          Private schools enroll a much bigger share of primary-school pupils in poor countries than in rich ones: a fifth, according to data compiled from official sources, up from a tenth two decades ago

          Commentaire


          • #6
            La notion de low cost implique l'existence d'une offre de très bonne qualité à. Un prix disons ...... inabordable pour le commun des marocains ; or si les prix sont effectivement très haut ; le niveau ne l'est vraiment pas ; pire les écoles privées aujourd'hui ne sont que des imprimeries de torchons diplômes .....

            Pourquoi donc vouloir aggraver une situation déjà critique ..??
            " Je me rend souvent dans les Mosquées, Ou l'ombre est propice au sommeil " O.Khayaâm

            Commentaire


            • #7
              The economist cite des maux de l’éducation publique et de l’éducation privée bien connus des Marocains : des enseignants du privé souvent absents car ils sont parfois en train de donner des cours … dans le privé ; des écoles privées où la triche est tolérée car … les parents ont payé pour que leurs gamins aient un diplôme,
              Les cours privés devraient constituer un délit

              Commentaire


              • #8
                Je pense que les performances peu glorieuses des enfants marocains à l'école primaire sont dues principalement à la langue arabe, pour beaucoup de marocains la langue arabe classique est une langue étrangère (~60% de marocains ont comme première langue le berbère) même l'arabe marocain (le maghrébin en général) est différent de l'arabe enseigné à l'école que ce soit en terme de vocabulaire ou bien de prononciation! donc je trouve plus ou moins logique ce taux faible des élèves qui sont en mesure de lire correctement à l'école primaire.
                Dernière modification par airakaz99, 07 août 2015, 21h34.

                Commentaire


                • #9
                  Quand on auras résolu le grand très très grand casse tête de la qualité exécrable de l'enseignement au maroc ( peut être dans 2 ou 3 siècles ) il restera à résoudre lenormissime et gigantesque problème de l'inadéquation entre l'enseignement et la réalité socooeconomique du pays .
                  " Je me rend souvent dans les Mosquées, Ou l'ombre est propice au sommeil " O.Khayaâm

                  Commentaire


                  • #10
                    C'est très facile pourtant la question de qualité, il faut focaliser sur les maths, l'histoire géo il faut refaire les programmes et les faire d'une manière scientifique au lieu de la méthode littéraire actuelle focalisée sur la mémorisation alors que l'histoire n'a rien à voir avec la mémorisation, il faut faire l'anglais dés la première année et peut être garder le francais telle qu'elle est et enseigner la darija au lieu de l'arabe, il faut fixer la darija avec des règles simples d'orthographes et grammaire et la standardiser, l'informatique et l'algo il faut les enseigner dés la première année car ca devient très important. Raser totalement l'éducation islamique des manuels, et faire des séances de lecture et de collect d'infos pr les étudiants dés la première année, les étudiants au long du cursus doivent avoir l'habitude et etre très à l'aise de fouiner dans les livres et le net et de savoir collecter les infos, s'instruire et analyser.

                    Pour faire une critique pointue sur le problème au maroc sur ce niveau la, disons qu'on n'a pas d'expertise marocaine sérieuse au niveau de l'enseignement, quand M6 veut réformer l'enseignement, il demande à un proche (récemment azziman), ce dernier il fait une équipe d'experts nationaux choisis d'une manière ou d'une autre, le truc c'est que ces soit disant experts marocains ne le sont pas, ils ne savent pas ce qui se fait dans le monde, et même s'ils savent quelque chose, c'est loin d’être suffisant. Ce que M6 aurait du faire, c'est de créer un centre qui s'occupe uniquement de la recherche dans le domaine de l'éducation et l'enseignement, ce centre se lie aux universités et lancent des projets de thèses subventionnés, ces projets de thèses consistent en quoi? Ces étudiants vont partir dans différents pays, et étudier systématiquement tout leurs systèmes d'éducations et voir comment les adapter et les importer au maroc, l'état marocain prendra en charge le cout de ces voyages de 2 à 3 ans en moyenne, il faut cibler les pays européens, cibler les scandinaves, les USA et Canada, les asiatiques tel que le japon, cibler aussi les pays qui étaient médiocres et se sont amélioré genre la Turquie, Iran, corée du sud, chine et la malaisie comme exemples. Après 4 à 5 ans on aura une vraie expertise nationale dans le domaine, une vue globale sur les systèmes d'éducation au monde d'une manière détaillée. Ensuite M6 pourra prétendre faire une comité pour réformer l'enseignement, peut être permettre aux cadres MRE marocains d'y participer aussi qui bossent dans l'enseignement dans leurs pays respectifs. A ce nouveau la, c'est sure que la réforme sera profonde et largement qualitative ... le résultat se fera sentir dés la première génération car toutes les bonnes idées venus du monde entier seront dans notre système d'éducation.

                    Ce centre ne sera jamais fermé, il faut envoyer d'une manière continue des étudiants étudier en détail ce qui se fait ailleurs, histoire de garder notre programme scolaire à jours et le réformer chaque 5 ou 10 ans par exemple, à chaque fois que les nouveauté s'accumulent.

                    M6 ne fera jamais ca, il n'a pas le niveau pour y penser ni lui ni la clique qui l'entoure ... du coup leurs réformes sont extrêmement limités et disons des démarches bureaucratiques et superficielles.
                    Dernière modification par soufiane-oujda, 09 août 2015, 04h27.

                    Commentaire


                    • #11
                      Je pense que Mohamed Vi ne veut pas que les Marocains s'instruisent car il a peur pour son trône.


                      C'est vraiment dommage pour les Marocains car si ce pays avait réformé l'éducation dans les années 70-80, il serait peut-être un pays émergeant.

                      Commentaire


                      • #12
                        Je pense que Mohamed Vi ne veut pas que les Marocains s'instruisent car il a peur pour son trône.
                        justement, et tu trouvera tjr un analphabète sans eau sans electricité sans logement propre qui criera vive le roi...


                        mais m6 et son équipe ont trouvé la parade, faire tout endosser au gouvernement qui en fin de compte n'a aucun pouvoir...mais se fait tout balancer dans la gueule...

                        et là le deuxième analphabète te dira : tu vois, le roi fait son boulot et veut réformer, mais le gouvernement est nulle à *****...

                        Commentaire


                        • #13
                          C'est pas parce que on est analphabète que on est dénué de culture et de réflexion , c'est gens connaissent souvent mieux l'âme du vrai Maroc que ceux qui passent leurs temps a lire Victor Hugo ou Nietzsche
                          La société civile algérienne et tunisienne sont plus alphabétisés , qu'on telle vraiment produit en terme de projet politique , religieux ,culturel ?
                          Rien de transcendant !!! Au contraire les élites soit disant cultivés par leurs tropisme méprisant envers le petit peuple, l'islam, ont surtout produit des tensions interne dans ces deux pays
                          Je ne fais bien sur pas un hymne a l'analphabétisme , le problème de l'éducation au Maghreb repose d'abord sur un profond problème identitaire et pas sur une question de moyen ou de competence !
                          Tout ce qui sera construit sur cette base bancale produira plus de problème que de solution

                          Commentaire


                          • #14
                            @ Tizout

                            Je suis tout à fait d'accord et tu l'exprimes parfaitement.

                            Je pense que les algériens utilisent cette comparaison avec le Maroc concernant le taux d'alphabétisation simpleement parce qu'il semblerait qu'elle serait à leur avantage. Cette donnée ne m'intéresse pas.

                            Il n'ya qu'à voir en Europe et aux Etats-Unis comme les gens sont facilement manipulables par les merdias et incapables de prendre du recul par rapport aux événements. N'oubliez pas que plus de 4 millions de personnes ont défilé spontanément, bien rangés derrière leur écriteau "Je suis Charlie", au pas derrière Netanyahou, le roi d"Arabie Saoudite, ou les différents dictateurs africains...

                            Lire les journaux quotidiennement rend encore plus difficile de prendre du recul et résister au brainwashing imposé en continu par les merdias, tous aux ordres du pouvoir. Il y a Internet maintenant qui permet d'avoir des versions moins conformistes, mais c'est une infime minorité qui prend le temps et a la curiosité intellectuelle de chercher d'autres vérités.

                            Dans le monde arabo-berbero-musulman, nos anciens, que je connais mieux que dans le reste du monde, sont loin d'être idiots. Au contraire, ils sont moins manipulables et font souvent preuve d'une parfaite analyse des faits politiques.

                            D'autre part, la quasi totalité des jeunes ou moins jeunes que j'ai pu croiser, avec un niveau Bac ou un peu plus, sont complètement abrutis par le système consumériste actuel, de parfaits petits soldats qui vont oeuvrer plus tard à la poursuite de la domination de ce système...

                            Finalement, l'école servirait à former les soldats du système dominant actuel et non à apprendre aux gens à avoir des analyses trop critiques. Ce serait trop dangereux pour le système. Allez voir comment un enfant serait traité par ses enseignants en Europe s'il se mettait à poser trop de questions sur la Shoah ou sur les événements du 11 septembre... L'idéal pour les très rares personnes qui peuvent se le permettre, serait de former leurs enfants eux-mêmes, à la maison...
                            Dernière modification par Spoutnik, 10 août 2015, 14h21.

                            Commentaire


                            • #15
                              que c'est mignon tizout et spoutnik sont anti système

                              Le système marocain est anti système aussi, il ne veut pas former ses propres soldats il préfère les laisser sans éducation pour pas les manipuler par les médias et la télé. qu'est ce qu'il ne faut pas lire

                              Commentaire

                              Chargement...
                              X