Annonce

Réduire
Aucune annonce.

Polisario et Maroc proposent des plans pour le Sahara occidental

Réduire
X
 
  • Filtre
  • Heure
  • Afficher
Tout nettoyer
nouveaux messages

  • #31
    Ca me rappelle les kabyles qui reclament simplement l'autonomie ...... Sincerement .... est ce que tu les defends de la meme maniere que les Sahraouis Marocains separatistes ????
    CElle la c'est la carte joker de tous les pro-marocain dans ce conflit.

    Et ça me fait toujours autant rire. Et manotoluik, va à bejaia, tizi-ouzou ou encore a akbou et demande aux kabyles si ils veulent d'une autonomie
    Pour te dire je n'ai jamais entendu le mot " indépendance " ou " autonomie " en kabylie. Je ne l'ai vu qu'au travers de certains forums.

    Donc ta carte joker " la kabylie " oublie la, elle n'a pas beaucoup de valeur
    Ma d lebher asma'aa yeqqar, Tamazight assen a tt-nag°i ... (Quand la mer sera devenue désert, ce jour-là nous refuserons tamazight)

    Commentaire


    • #32
      koi le polisario propose un plan pour le sahara ?
      je me demande ce que c'est !

      Commentaire


      • #33
        Donc ta carte joker " la kabylie " oublie la, elle n'a pas beaucoup de valeur
        Non mais laisse tarek, si ca leur permet de trouver un second souffle... c'est un aveu de faiblesse. Les pro marocains tournent en rond et la pseudo autonomie kabyle est la seule chose qu'ils ont trouvé pour trouver légitimité à leur discours. Mais j'ai encore plus halluciné qd ils ont parlé des chaouis (je le suis) et je crois qu'ils ne savent pas que bcp de généraux de l'ANP viennent des Aurés et sont pour la plupart chaoui. ca montre à quel point ils sont ignorants de l'Algerie. :22:
        Je suis père et fais de mon mieux au regard de cette citation :
        "L'exemple, c'est tout ce qu'un père peut faire pour ses enfants." Thomas Mann
        Cette citation me vient de mon cousin chaoui Adhrhar

        Commentaire


        • #34
          Les pro marocains
          mehdoche , on peut savoir c'est koi la difference entre un marocain et un pro marocain ?

          Commentaire


          • #35
            Moroccan Initiative For Negotiating An Autonomy Statute For The Sahara Region

            MOROCCAN INITIATIVE FOR NEGOTIATING AN AUTONOMY STATUTE FOR THE SAHARA REGION

            [transmitted to UN Secretary General on 11.04.07]

            * Letter to SG Mr. Ban Ki-moon
            * The Initiative
            * Explanatory memorandum



            His Excellency Mr. Ban Ki-moon
            Secretary-General
            United Nations Organization


            Mr. Secretary-General,

            The Kingdom of Morocco has been working with determination and in good faith for the settlement of the Sahara dispute, in the best interest of all Maghreb States, and for the sake of regional security and stability. It has thus constantly and earnestly supported United Nations efforts to reach a final, negotiated settlement.

            Given that it was impossible to implement the previous proposals made to resolve the dispute, the situation has remained deadlocked. Thus, the Security Council has been calling, since 2004, for efforts to break the impasse, and to reach a political, mutually acceptable solution.

            Responding this call, I have the honor to send you a document containing the “Moroccan Initiative for negotiating an autonomy statute for the Sahara Region”. Within the framework of the Kingdom's sovereignty, national unity and territorial integrity.

            This is an innovative, responsible and open compromise initiative which, by virtue of its substance as well as its overall objectives, makes it possible for all Saharawi, those inside as well as those outside the region, to run their affairs democratically, through various representative legislative, executive and judicial bodies.

            The initiative achieves the principle of self-determination, through a free, modern and democratic expression regarding the autonomy statute. As such, it is in conformity with international legality as well as with international norms and standards applicable in area of autonomy. It guarantees compliance with-and promotion of- human rights as they are universally recognized, and as they are enshrined in the Moroccan Constitution.

            The Kingdom of Morocco strongly believes that this proposal, which can serve as a basis for dialogue, negotiation and compromise, will give new momentum to the UN process for the settlement of this dispute.

            In this connection, the Kingdom of Morocco expresses its readiness to engage resolutely in serious, in-depth negotiations with the other parties, with a view to contributing to the achievement of final, mutually acceptable political solution long awaited by the International community.

            Building on democratic process and on intensive internal consultations, which were enhanced by discussions at international level, Morocco is hereby responding to the International community, by accepting to engage in thorough and detailed negotiations on the various aspects of this initiative.

            My country hopes the other parties will be guided by the same political will and earnest commitment to resolve this dispute, once and for all, and to promote peace, security and stability in an endangered geopolitical environment. Such a development would fulfill the aspirations of the peoples of the Maghreb, and contribute to the emergence of a stable, prosperous, democratic and solidarity based Arab Maghreb Union that would be an active player dedicated to African solidarity, as well as a credible interlocutor for all its partners in the region.

            By sending you the document introducing this initiative, the Kingdom of Morocco is confirming its commitment to the lofty ideas enshrined in the UN Charter. The Moroccan people, all segments and persuasions included, pin great hopes on the efforts yourself and your Personal Envoy will exert to convince the other parties to seize the chance for peace brought by this initiative, and to appreciate all it has to offer in terms of shaping a better future for the region, and promoting stability, security, democracy and prosperity therein.

            I request that you kindly circulate this letter, along with the attached document, and that you append them to your next report to the Security Council.

            Yours sincerely

            Commentaire


            • #36
              Moroccan Initiative For Negotiating An Autonomy Statute For The Sahara Region

              MOROCCAN INITIATIVE FOR NEGOTIATING AN AUTONOMY STATUTE FOR THE SAHARA REGION

              I. Morocco's commitment to a final political solution


              1. Since 2004, the Security Council has been regularly calling upon “the parties and states of the region to continue to cooperate fully with the United Nations to end the current impasse and to achieve progress towards a political solution” .

              2 . Responding to this call by the international community, the Kingdom of Morocco set a positive, constructive and dynamic process in motion, and pledged to submit an autonomy proposal for the Sahara, within the framework of the Kingdom's sovereignty and national unity.

              3. this initiative is part of the endeavors made to build a modern, democratic society, based on the rule of law, collective and individual freedoms, and economic and social development. As such, it brings hope for a better future for the region's populations, puts an end to separation and exile, and promotes reconciliation.

              4. through this initiative, the Kingdom of Morocco guaranties to all Saharawi, inside as well as outside the territory, that they will hold a privileged position and play a leading role in the bodies and institutions of the region, without discrimination or exclusion.

              5. thus, the Sahara populations will themselves run their affairs democratically, through legislative, executive and judicial bodies enjoying exclusive powers. They will have the financial resources needed for the region's development in all fields, and will take an active part in the nation's economic, social and cultural life.

              6. The state will keep is powers in the royal domains, especially with respect to defense, external relations and the constitutional and religious prerogatives of His Majesty the King.

              7. The Moroccan initiative, which is made in an open spirit, aims to set the stage for dialogue and a negotiation process that would lead to a mutually acceptable political solution.

              8. As the outcome of negotiations, the autonomy statute shall be submitted to the populations concerned for a referendum, in keeping with the principle of self-determination and with the provisions of the UN Charter.

              9. To this end, Morocco calls on the other parties to avail the opportunity to write a new chapter in the region's history. Morocco is ready to take part in serious, constructive negotiations on basis of this initiative, and to contribute to promoting a climate of trust.

              10. To achieve this objective, the Kingdom of Morocco remains willing to cooperate fully with the UN Secretary-General and his Personal Envoy.


              II . Basic elements of the Moroccan proposal


              11. The Moroccan autonomy project draws inspiration from relevant proposals of the United Nations Organization, and from the constitutional provisions in force in countries that are geopolitically and culturally close to Morocco. It is based on internationally recognized norms and standards.

              A . Powers of the Sahara Autonomous Region

              12. In keeping with democratic principles and procedures, and through legislative, executive and judicial bodies, the populations of the Sahara autonomous Region shall exercise powers, within the Region's territorial boundaries, mainly over the following :

              * Region's local administration, local police force and jurisdictions;
              * in the economic sector, economic development, regional planning, promotion of investment, trade, industry, tourism and agriculture;
              * Region's budged and taxation;
              * infrastructure; water, hydraulic facilities, electricity, public works and transportations;
              * in the social sector; housing, education, health, employment, sports, social welfare and social security;
              * cultural affairs, including promotion of the Saharan Hassani cultural heritage;
              * environment.

              13. The Sahara autonomous Region will have the financial resources required for its development in all areas. Resources will come, in particular, from :

              * taxes, duties and regional levies enacted by the Region's competent authorities;
              * proceeds from the exploitation of natural resources allocated to Region;
              * the share of proceeds collected by the State from the exploitation of natural resources located in the Region;
              * the necessary funds allocated in keeping with the principle of national solidarity.
              * proceeds from the Region's assets.

              14. The State shall keep exclusive jurisdiction over the following in particular;.

              * the attributes of sovereignty, especially the flag, the national anthem and the currency;
              * the attributes stemming from the constitutional and religious prerogatives of the King, as Commander of the Faithful and Guarantor of freedom of worship and of individual and collective freedoms;
              * national security, external defense and defense of territorial integrity;
              * external relations
              * the Kingdom's juridical order

              15. State responsibilities with respect to external relations shall be exercised in consultation with the Sahara autonomous Region for those matters which have a direct bearing on the prerogatives of the Region. The Sahara autonomous Region may, in consultation with the Government, establish cooperation relations with foreign Regions to foster inter-regional dialogue and cooperation.

              16. The powers of the State in the Sahara autonomous Region, as stipulated in paragraph 13 above, shall be exercised by a Representative of the Government.

              17. Moreover, powers which are not specifically entrusted to a given party shall be exercised by common agreement, on the basis of the principle of subsidiary.

              18. The populations of the Sahara autonomous Region shall be represented in Parliament and in the other national institutions. They shall take part in all national elections.

              B. Bodies of the Region

              19. The Parliament of the Sahara autonomous Region shall be made up of members elected by the various Saharawi tribes, and of members elected by direct universal suffrage, by the Region's populations. There shall be adequate representation of women in the Parliament of the Sahara autonomous Region.

              20. Executive authority in the Sahara autonomous Region shall lie with a Head of Government, to be elected by the regional Parliament. He shall be invested by the King.

              The head of Government shall be the Representative of the State in the Region.

              21. The head of Government of Sahara autonomous Region shall form the Region's Cabinet and appoint the administrators needed to exercise the powers devolving upon him, under the present authority Statute. He shall be answerable to the Region's Parliament.

              22. Courts may be set up by the Regional Parliament to give rulings on disputes arising from enforcement of norms enacted by the competent bodies of the Sahara autonomous Region. These courts shall give their rulings with complete independence, in the name of the King.

              23. As the highest jurisdiction of the Sahara autonomous Region, the high regional court shall give final decisions regarding the interpretation of Region's legislation, without prejudice to the powers of the Kingdom's Supreme Court or Constitutional Council.

              24. Laws, regulations and court rulings issued by the bodies of the Sahara autonomous Region shall be consistent with the Region's autonomy Statute and with the Kingdom's Constitution.

              25 . The Region's populations shall enjoy all the guaranties afforded by Moroccan Constitution in the area of human rights as they are universally recognized.

              26. An Economic and Social Council shall be set up in the Sahara autonomous Region. It shall comprise representatives from economic, social, professional and community groups, as well as highly qualified figures.

              Commentaire


              • #37
                Moroccan Initiative For Negotiating An Autonomy Statute For The Sahara Region

                III. Approval and Implementation procedure for the autonomy statute


                27. The Region's autonomy statute shall be the subject of negotiations and shall be submitted to the populations concerned in a free referendum. This referendum will constitute a free exercise, by these populations, of their right to self determination, as per the provisions of International legality, the Charter of the United Nations and the resolutions of the General Assembly and the Security Council.

                28. To this end, the parties pledge to work jointly and in a good faith to foster this political solution and assure its approval by the Sahara populations.

                29. Moreover, the Moroccan Constitution shall be amended and the autonomy Statute incorporated in it, in order to guarantees its sustainability and reflect its special place in the country' s national juridical architecture.

                30. The Kingdom of Morocco shall take all the necessary steps to ensure full integration, into the nation's fabric, of persons to be repatriated. This
                will be done n a manner which preserves their dignity and guarantees their security and the protection of their property.

                31. To this end, the Kingdom of Morocco shall, in particular, declare a blanket amnesty, precluding any legal proceedings, arrest, detention, imprisonment or intimidation of any kind, based on facts covered by this amnesty.

                32. Once the parties have agreed on the proposed autonomy, a Transitional Council, composed of their representatives, shall assist with repatriation, disarmament, demobilization and reintegration of armed elements who are outside the territory, as well as with any other action aimed at securing the approval and implementation of the present Statute, including elections.

                33. Just like the international community, the Kingdom of Morocco firmly believes today that the solution to the Sahara dispute can only come from negotiations. Accordingly, the proposal it is submitting to the United Nations constitutes a real opportunity for initiating negotiations with a view to reacting a final solution to this dispute, in keeping with International legality, and on the basis of arrangements which are consistent with the goals an principles enshrined in the United Nations Charter.

                34. In this respect, Morocco pledges to negotiate in good faith and in constructive open spirit to reach a final, mutually acceptable political solution to the dispute plaguing region. To this end, The Kingdom of Morocco is prepared to make a positive contribution to creating an environment of trust which would contribute the successful outcome of this initiative.

                35. The Kingdom of Morocco hopes the other parties will appreciate the significance and scope of this proposal, realize its merit, and make a positive and constructive contribution to it. The Kingdom of Morocco is of the view that the momentum created by this initiative offers a historic chance to resolve this issue once and for all.


                EXPLANATORY MEMORANDUM ON THE APPROCH AND SUBSTANCE OF THE MOROCCAN INITIATIVE

                The autonomy proposal submitted by the Kingdom of Morocco to the United Nations Organization comes in response to the wish expressed by the international community to break the current stalemate. Meant to foster dialogue and help initiate negotiations, the proposal is limited, at this stage, to the broad lines of the autonomy statute.

                1. A proposal largely open to negotiation

                * A number of countries wanted Morocco to focus on an open approach and negotiations, instead of a detailed presentation of the autonomy proposal;
                * This is by no means a unilateral decision, nor is it a rigid offer. It is rather an initiative which is open to all the other parties. The aim being to reach a realistic and practical compromise solution;
                * Hence, the Moroccan proposal does not go into the details of the autonomy project. At this stage, it is limited to defining the outline and principles governing autonomy, allowing for the proposal to be enriched by the other parties during the negotiations phase.
                * What counts most, at this stage, is to set in motion a momentum for peace, by initiating a negotiating process that would permit detailed substantive discussions

                2. An initiative falling with the framework of the United Nations

                * The initiative is in response to calls issued by the United Nations;
                * The aim is to break the current impasse, through a proposal which seeks to foster a final, mutually acceptable political solution;
                * Morocco is the only country to propose a solution offering extensive regional autonomy, which would enable the populations of the Sahara to manage their own affairs themselves, ensuring at the same time that the Kingdom' s sovereignty, national unity and territorial integrity are preserved.
                * This Initiative is a compromise solution between two options at the exact opposite of each other, i.e. integration and independence.

                3. A substantial, credible initiative

                * The substance of the Moroccan proposal takes into account the social and cultural specificities of the region and is consisted with international autonomy standards;
                * The proposal is an integral part of His Majesty's project to build a modern open democratic society. It derives its strength from the fact that its preparation went through a dynamic process of consultation and democratic participation;
                * In addition to preserving the Kingdom' s sovereignty, national unity and territorial integrity, the proposal gives extensive powers to the region endowing it with its own bodies, which will enable the Sahara populations to run their own affairs democratically;
                * It gives the region resources of its own, an at the same time makes it possible for it to continue to benefit from the advantages of national solidarity, in order to achieve its social and economic development;.
                * The initiative takes into consideration the valuable achievements accomplished by the Region's populations through their participation in the nation' s institutions as well as in all aspects of economic, social and cultural life;
                * The initiative provides for the Region to have its own legislative, executive and judicial bodies, including a high regional court mandated, in particular to rule on electoral disputes;
                * The proposal provides for coordination mechanisms between regional and national institutions as well as arbitration bodies to resolve possible disputes over jurisdiction.

                4. Concerted implementation

                * In keeping with the same principle of negotiation and dialogue, the proposal relies on the parties earnest commitment to contribute, in good faith, to the endorsement of the autonomy Statute, through a referendum by the Region' s populations, who would thus have exercised their right to self determination;
                * The Moroccan initiative also provides for confidence-building and transitional measures; amnesty, return of refugees, setting up of a transitional council mandated, among other things, to prepare the first elections in the autonomous Region ;

                5. An initiative witch opens up a number of prospects and opportunities

                * Putting an end to the sufferings of the Tindouf camp populations;
                * Allowing reunification and the return of populations who are now in the camps;
                * Giving a fresh chance to boosting the Maghreb construcion ;
                * Guarding against the threats and risks of instability in the Sahel and Sahara region.

                Commentaire


                • #38
                  Proposition Du Front Polisario

                  PROPOSITION DU FRONT POLISARIO POUR UNE SOLUTION POLITIQUE MUTUELLEMENT ACCEPTABLE ASSURANT L' AUTODETERMINATION DU PEUPLE DU SAHARA OCCIDENTAL

                  [transmise au Secrétaire général des Nations unies le 10 avril 2007]


                  I / Le Conflit du Sahara occidental est une question de décolonisation :

                  1. Figurant depuis 1965 sur la liste des territoires non autonomes du Comité de décolonisation des Nations Unies, le Sahara Occidental est un territoire dont le processus de décolonisation a été interrompu par l'invasion et l'occupation marocaines de 1975 et qui relève de l'application de la résolution 1514 (XV) de l' Assemblée Générale portant Déclaration sur l'octroi de l' indépendance aux peuples et pays coloniaux.

                  2. L'Assemblée Générale et le Conseil de Sécurité des Nations Unies ont identifié ce conflit comme étant un conflit de décolonisation opposant le Royaume du Maroc au Front Polisario dont le règlement passe par l'exercice par le peuple sahraoui de son droit à l'autodétermination.

                  3. De la même manière, la Cour Internationale de Justice, à la demande de l'Assemblée Générale a, dans un avis juridique, en date du 16 octobre 1976, statué, en toute clarté, que « les éléments et renseignements portés à sa connaissance n'établissent aucun lien de souveraineté territoriale entre le territoire du Sahara occidental d'une part, le Royaume du Maroc ou l'ensemble mauritanien d' autre part. La Cour n'a donc pas constaté de lien juridique de nature à modifier l'application de la résolution 1514 (XV) de l'Assemblée générale des Nations Unies quant à la décolonisation du Sahara occidental et, en particulier, de l'application du principe d'autodétermination grâce à l'expression libre et authentique des populations du territoire ».

                  4. Enfin, le 29 janvier 2002, à la demande du Conseil de Sécurité, le Conseiller juridique de l'ONU a établi, tout aussi clairement, que le Maroc n'était pas la puissance administrante du territoire, que les Accords de Madrid de 1975 partageant le territoire entre le Maroc et la Mauritanie n'avaient transféré aucune souveraineté à leurs signataires et, enfin, que le statut du Sahara occidental, en tant que territoire non autonome, n'avait pas été affecté par ces accords.

                  II / La solution du conflit passe par la tenue d' un référendum d' autodétermination :

                  5. La question du Sahara occidental ayant été identifiée par la Communauté internationale comme étant une question de décolonisation, les efforts visant à la régler se sont donc, tout naturellement, fixés pour finalité d'offrir au peuple de ce territoire l'opportunité de décider de son devenir à travers un référendum d'autodétermination libre et régulier.

                  6. Le Plan de règlement approuvé par les deux parties au conflit, le Royaume du Maroc et le Front Polisario, et par le Conseil de sécurité par ses résolutions 658 (1990) et 690 (1991), complété par les Accords de Houston négociés et signés en septembre 1997 par le Royaume du Maroc et le Front Polisario, sous l'égide de James Baker III, Envoyé personnel du Secrétaire Général de l'ONU, et endossés par le Conseil de Sécurité, tout comme le Plan de paix pour l'autodétermination du peuple du Sahara occidental ou Plan Baker, approuvé par le Conseil de sécurité par sa résolution 1495 (2003), prévoient la tenue d' un référendum d'autodétermination au Sahara occidental. Tous ces efforts ont échoué en raison du reniement par le Royaume du Maroc de ses engagements internationaux.

                  III / Disponibilité du Front Polisario à négocier en vue de la tenue d'un référendum d'autodétermination et l'octroi de garanties post-référendaires au Maroc et aux résidents marocains au Sahara Occidental :

                  7. Le Front Polisario qui a, par un acte unilatéral, décrété un cessez-le-feu qu'il a depuis scrupuleusement respecté et qui a accepté et appliqué de bonne foi le Plan de règlement par lequel a été décidé le déploiement de la Mission des Nations Unies pour le Referendum au Sahara Occidental (MINURSO), ainsi que les Accords de Houston et qui a honoré tous les engagements qu'il a contractés au prix de concessions souvent douloureuses en vue d' offrir au peuple sahraoui l'opportunité de décider librement de son destin, réitère solennellement son acceptation du Plan Baker et se déclare prêt à négocier directement avec le Royaume du Maroc, sous l'égide des Nations Unies, les modalités de sa mise en oeuvre ainsi que celles de la tenue d'un référendum d'autodétermination authentique au Sahara occidental, en stricte conformité avec l'esprit et la lettre de la résolution 1514 (XV) de l'Assemblée Générale des Nations Unies et avec le schéma envisagé dans le cadre du Plan Baker à savoir, le choix entre l'indépendance, l'intégration au Royaume du Maroc et l'autonomie.

                  8. Le Front Polisario s' engage également à accepter les résultats du référendum quels qu' ils soient et à négocier, d'ores et déjà, avec le Royaume du Maroc , sous l'égide des Nations Unies les garanties qu'il est disposé à octroyer aux populations marocaines résidant au Sahara occidental depuis 10 ans ainsi qu'au Royaume du Maroc dans les domaines politique, économique et sécuritaire, au cas où le référendum d'autodétermination déboucherait sur l'indépendance .

                  9. Les garanties à négocier par les deux parties consisteraient en :

                  9.1 : la reconnaissance et le respect, sur une base mutuelle, de la souveraineté, de l'indépendance et de l'intégrité territoriale des deux pays, conformément au principe de l'intangibilité des frontières héritées aux indépendances ;

                  9.2 : l'octroi de garanties concernant le statut et les droits et obligations de la population marocaine au Sahara occidental, y compris sa participation à la vie politique, économique et sociale du territoire du Sahara occidental. À cet égard, l'Etat sahraoui pourrait accorder la nationalité sahraouie à tout citoyen marocain légalement établi sur le territoire qui en ferait la demande;

                  9.3 : l'accord sur des arrangements équitables et mutuellement avantageux permettant la mise en valeur et l'exploitation en commun des ressources naturelles existantes ou pouvant être découvertes au cours d'une période déterminée.

                  9.4 : la mise en place de formules de partenariat et de coopération économique dans différents secteurs économique, commercial et financier.

                  9.5 : la renonciation par les deux parties, sur une base de réciprocité, à toute compensation pour les destructions matérielles qui ont eu lieu depuis le début du conflit du Sahara occidental.

                  9.6 : la conclusion d'arrangements sécuritaires avec le Royaume du Maroc ainsi qu'avec les pays de la région qui le souhaitent ;

                  9.7 : l'engagement de l'Etat sahraoui à oeuvrer étroitement avec le Royaume du Maroc ainsi qu'avec les autres pays de la région en vue de mener à son terme le processus d'intégration du Maghreb ;

                  9.8 : la disponibilité de l'Etat sahraoui à participer avec le Maroc et les pays de la région à la préservation de la paix, la stabilité et de la sécurité de l'ensemble de la région face aux différentes menaces dont elle pourrait être l'objet.

                  De la même manière, l'Etat sahraoui considérerait de manière positive toute demande des Nations Unies et de l'Union Africaine en vue de participer à des opérations du maintien de la paix.

                  10. Le Front Polisario est disposé, sous l'égide des Nations Unies et avec l'approbation et l'appui du Conseil de sécurité, à engager des négociations directes avec le Royaume du Maroc sur la base des paramètres ci -dessus définis, en vue de parvenir à une solution politique juste, durable et mutuellement acceptable assurant l'autodétermination du peuple du Sahara occidental, en conformité avec les résolutions pertinentes des Nations Unies et notamment la résolution 1514 (XV) de l'Assemblée Générale des Nations Unies apportant ainsi la paix, la stabilité et la prospérité à l'ensemble de la région du Maghreb.

                  Commentaire


                  • #39
                    el ho , traduction en langue française stp

                    Commentaire


                    • #40
                      je crois qu'ils ne savent pas que bcp de généraux de l'ANP viennent des Aurés et sont pour la plupart chaoui
                      Nous avons aussi des généraux Kabyles.

                      Je crois qu'ils ne savent pas ça aussi

                      Commentaire


                      • #41
                        Que tu le veuilles ou pas, le POLISARIO ce ne sont pas des terroristes, ils sont des interlocuteurs de l'ONU et ils sont reconnus par de nombreux pays, personne n'éssaie de les décridibiliser ni de les accuser de terrorisme sauf le non crédible makhzen ok !!!!

                        mendz, je te conseille de consulter la liste des pays reconnaissants la soi disant republique sahraouie et tu remarqueras par toi meme que la plus part de ces pays sont des tout petits pays tiermondistes qu'on du mal à localiser sur une carte.
                        tu vas me parler d'afrique du sud, oui l'algerie a payé chere cette reconnaissance, quelques disaines de milliards de dollars

                        Albanie (29/12/1987)
                        Algérie (6/3/1976)
                        Angola (11/3/1976)
                        Antigua et Barbuda (27/2/1987)
                        Barbade (27/2/1988)
                        Belize (18/11/1986)
                        Bolivie (14/12/1982)
                        Botswana (14/5/1980)
                        Cap-Vert (4/7/1979)
                        Cuba (20/1/1980)
                        Équateur (14/11/1983)
                        Timor oriental (2002)
                        Éthiopie (24/2/1979)
                        Grenade (20/8/1979)
                        Guyane (1/12/1979)
                        Jamaïque (4/12/1979)
                        Laos (9/5/1979)

                        Lesotho (9/10/1979)
                        Maurice (1/7/1982)
                        Mexique (8/9/1979)
                        Namibie (2/6/1990)
                        Corée du nord (16/3/1976)
                        Papouasie Nouvelle-Guinée (12/8/1981)
                        Rwanda (1/4/1976)
                        Seychelles (25/10/1977)
                        Afrique du Sud (15/09/2004)
                        Saint-Christophe-et-Niévès (25/2/1987)
                        Surinam (11/8/1982)
                        Ouganda (6/9/1979)
                        Uruguay (25/9/2005)
                        Venezuela (3/8/1982)
                        Vietnam (2/3/1979)
                        Zambie (12/10/1979)
                        Zimbabwe (3/7/1980)

                        Commentaire


                        • #42
                          mehdoche , on peut savoir c'est koi la difference entre un marocain et un pro marocain
                          Un marocain n'est pas forcément pro marocain dans ce conflit

                          Il peut défendre l'idée d'un sahara occidental .
                          Ma d lebher asma'aa yeqqar, Tamazight assen a tt-nag°i ... (Quand la mer sera devenue désert, ce jour-là nous refuserons tamazight)

                          Commentaire


                          • #43
                            bonjour , c est la premiere fois que je participe a ce forum et j espere que le dialogue sera enrichissant....
                            je me presente d abord je suis un jeune marocain ,et j exprime d abord mes condoleances a toutes les familles touchees par le terrorisme dans tous les coins du monde....
                            en ce qui concerne le plan marocain d autonomie,je pense scincerement que c est la seule et derniere issue possible a ce conflit artificiel;le referendum etant techniquement irrealisable selon les experts onusiens eux memes.
                            est ce que la main tendue du maroc touveras une reponse de la part des polisariens a tindouf....tout depend de la marge de liberte que va laisser le pouvoir algerien aux dirigeants de l organisation separatiste....mais en voyant ce qu a subi certains dirigeants du polisario qui ont sympathise avec le plan marocain tels joumani entre autres,on constate rapidement que cette marge de liberte est tres maigre voire inexistantes .....
                            et si le pouvoir d alger laisse le polisario decider de son sort ....ca serait la clef de la resolution de ce vieux conflit.....

                            Commentaire


                            • #44
                              9.2 : l'octroi de garanties concernant le statut et les droits et obligations de la population marocaine au Sahara occidental, y compris sa participation à la vie politique, économique et sociale du territoire du Sahara occidental. À cet égard, l'Etat sahraoui pourrait accorder la nationalité sahraouie à tout citoyen marocain légalement établi sur le territoire qui en ferait la demande;
                              que c'est il pas mignon tout sa
                              9.7 : l'engagement de l'Etat sahraoui à oeuvrer étroitement avec le Royaume du Maroc ainsi qu'avec les autres pays de la région en vue de mener à son terme le processus d'intégration du Maghreb ;
                              moi je dis que le polisario doit prendre la place du maroc dans le maghreb , parce qu'il n'y aura jamais un 6 ème etat





                              PS : el ho , j'attend toujours ta traduction de la proposition marocaine en français

                              Un marocain n'est pas forcément pro marocain dans ce conflit

                              Il peut défendre l'idée d'un sahara occidental
                              alors nous sommes 30 millions de pro marocains dans ce cas
                              Dernière modification par tenebre, 12 avril 2007, 11h57.

                              Commentaire


                              • #45
                                @tarek ibn ziad
                                bien sur qu'on peut etre marocain et defendre l'idée d'un sahara occidentale,sauf que sur une population de 32 millions ils sont une bonne dizaine bonne continuation.

                                Commentaire

                                Chargement...
                                X